.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اردوهاي پرسش‌برانگيز فوتبال در آنتاليا

به گزارش مشرق به نقل از جام جم، در اين ميان تركيه به عنوان تنها مكان براي اردوهاي خارج از كشور تيم‌هاي ليگ برتري انتخاب شده و فعلا مسوولان تراكتورسازي، سايپا و راه‌آهن برنامه‌ريزي خود را براي حضوري يك هفته‌اي در اين كشور نهايي كرده‌اند.

اما آيا واقعا اردوي خارج از كشور در آماده‌سازي تيم‌ها آنقدر مفيد و مثمرثمر هست كه در ازاي هزينه چند ده ميليوني آن ارزشش را داشته باشد؟ نظرها در اين مورد متفاوت است. عبدالله ويسي، جوان ترين مربي ليگ برتر كه اتفاقا نتايج خوبي هم با تيم صباي قم گرفته است، در اين باره به «جام‌جم» مي‌گويد: «اگر هدف آماده سازي تيم باشد زياد فرقي نمي‌كند كه اردو در خارج از كشور باشد يا در داخل. اساسا هدف از برپايي اردو اين است كه به لحاظ برنامه‌هاي تمريني، غذايي و استراحت، بازيكنان تحت هدايت كادر فني باشند. البته برخي مواقع لزوم تمرين در شرايط آب و هوايي مختلف مثل تمرين در سطح ارتفاع و سطح دريا باعث مي‌شود تا تيم‌ها رو به اردوهاي خارجي بياورند، اما شايد بهترين توجيه براي برپايي چنين اردوهايي بهبود وضعيت روحي – رواني تيم باشد چراكه به لحاظ امكانات تمريني، شرايط در ايران مطلوب است.»

در مقابل محمود ياوري به عنوان باتجربه‌ترين و در عين حال پيرترين مربي شاغل در ليگ برتر هم مخالف سرسخت اردوهاي خارج از تهران است. او در اين باره به «جام‌جم» مي‌گويد: «يكي از اهداف اصلي در برپايي اردوهاي خارج از كشور، تمرين بازيكنان در همان سطح ارتفاعي است كه قرار است در آينده‌اي نزديك در آن مسابقه بدهند كه البته اين موضوع بيشتر در مورد تيم‌هاي ملي صادق است. وقتي ما در ليگ برتر قرار است با حريفاني بازي كنيم كه در شهرهاي همجواري چون تهران و اصفهان هستند، چرا بايد در جايي تمرين كنيم كه شرايط آب و هوايي آن با كشور خودمان متفاوت است. از طرفي من فكر مي‌كنم مربي بايد حافظ منافع باشگاه باشد و با درخواست بي‌مورد اردوي خارج از كشور، هزينه اضافي براي مديران تيم نتراشد.»

به دنبال تجربه بين المللي

مجتبي تقوي، سرمربي اسبق سايپا هم سومين كارشناسي است كه در اين باره اظهارنظر مي‌كند. تقوي كه خود زماني با سايپا در 2 نوبت حضور در اردوي تركيه را تجربه كرده است با نگاهي موشكافانه فوايد و مضرات اردوهاي اينچنيني را برمي شمارد: «از آنجا كه بارزترين نقيصه بازيكنان ايراني كمبود بازي‌هاي بين‌المللي براي آنهاست، اردو در كشورهايي نظير تركيه با توجه به همزماني حضور تيم‌هاي مختلف دنيا در چنين كشورهايي، اين ويژگي را دارد كه تيم‌ها مي‌توانند با كمترين هزينه چند بازي تداركاتي خوب داشته باشند. از طرفي سرويس دهي مناسب به تيم‌ها و امكانات منحصربه فردي چون زمين تمرين خوب، استخر و سونا و سالن‌هاي مدرن بدنسازي شرايط بهتري را نسبت به اردوهاي داخلي براي تيم‌ها فراهم مي‌كند.

البته همه اين فوايد وقتي موثر واقع مي‌شود كه تيم‌ها زمان مناسبي براي آماده‌سازي در اختيار داشته باشند. به عبارتي در اردوهاي خارج از كشور به دليل بعد مسافت، زمان مفيد تمرينات كاهش مي‌يابد و تيم‌ها تقريبا بايد 2 يا 3 روز خود را درگير جابه جايي باشند، حال آن كه در ايران فقط يك نيم روز براي انتقال تيم‌ها به محل تمرين زمان لازم است. از طرفي هزينه كردن پول‌هاي زياد براي برپايي اردوهاي خارج از كشور، در شرايطي كه ما در كشورمان مي‌توانيم چنين امكاناتي را براي تيم‌هاي ورزشي مان داشته باشيم كمي تاسف‌برانگيز است.»

فارغ از تمامي اين نظرات نكته‌اي كه هر 3 كارشناس و مربي فوتبال كشور روي آن اتفاق نظر داشتند انتخاب زمان و فصل مناسب براي برپايي اردوهاي خارج از كشور است. در شرايطي كه طي يك هفته آتي سازمان‌هاي هواشناسي معتبر دنيا از بارش باران و برف در تركيه خبر مي‌دهند و دماي اين كشور در برخي نقاط آن به صفر درجه هم مي‌رسد معلوم نيست چرا باز هم برخي تيم‌ها برپايي اردو در تركيه را به داخل كشور ترجيح مي‌دهند و براي خود خرج‌هاي سنگين بيشتري مي‌تراشند.

استقلال و پرسپوليس؛ فعلا در تهران

سواي سايپاو تراكتورسازي كه امشب و فردا شب به تركيه مي روند و همين طور راه‌آهن كه هفته آينده راهي اين كشور مي شود، سپاهان و نفت تهران ديگر تيم‌هايي هستند كه حضورشان در اردوي خارج از شهر قطعي شده است. اين دو تيم بالانشين كه با قرار گرفتن در رده‌هاي دوم و سوم جدول، فعلا جدي‌ترين تعقيب‌كننده‌هاي استقلال به شمار مي‌روند پنجشنبه هفته جاري راهي كيش مي‌شوند تا تمريناتشان براي حضور در نيم فصل دوم را در اين جزيره آغاز كنند.

البته گفته مي‌شود استقلال هم به كيش خواهد رفت؛ اما با توجه به اين‌كه اين تيم بايد 9 روز ديگر در چارچوب جام حذفي به ميدان برود شايد برنامه‌ريزي براي اين اردو به بعد از بازي با شهرداري ياسوج موكول شود.

در پرسپوليس هم همه چيز منوط به قطعي شدن حضور مصطفي دنيزلي در اين تيم است. به عبارتي اين سرمربي بعدي است كه تعيين مي‌كند اردوي قرمزها در تعطيلات كجا و چه زمان برپا شود، البته اگر اين مربي دنيزلي باشد احتمال حضور پرسپوليس در تركيه هم افزايش مي‌يابد.

ديگر تيم ليگ برتري ملوان است كه در تعطيلات نيم فصل نه در انزلي مي‌ماند، نه به تركيه مي‌رود و نه به جزيره كيش، آنها قصد دارند اردويي در بندرعباس داشته باشند كه به نظر مي‌رسد بيشتر به دليل فرار از بارش‌هاي شمال كشور باشد.در عين حال مسوولان تيم‌هايي چون فولاد، صنعت نفت و فجرسپاسي قصد ندارند براي برگزاري اردو، شهرشان را ترك كنند، چون معتقدند در فصل پاييز هواي جنوب كشور شرايط ايده‌الي دارد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.041 seconds.